اولین خودروی تمام الکتریکی پورشهاجاره خودروپس از تاسیس شرکت تسلا (Tesla) و عرضه نمونههای تمام الکتریکی توسط این شرکت، با توجه به عدم ورود خودروسازان بزرگ به این بخش و نا آگاهی بسیاری از نحوه عملکرد پیشرانههای الکتریکی و در دسترس قرار بودن حداکثر گشتاور تولیدی به صورت آنی، جمع کثیری از علاقمندان اتومبیل، به همراه اظهارنظرهای جنجالی مدیران این شرکت، تسلا را خالق ایدههای نو در این صنعت قلمداد کردند. ولی پس از مدتی کوتاه و حضور شرکتهایی مانند جنرال موتورز (GM)، فورد (Ford)، مرسدس بنز و ب ام و، انحصار تولید خودروهای تمام الکتریکی از تسلا گرفته شد. آخرین شرکتی نیز که وارد این بخش از صنعت اتومبیل شده، شرکت آلمانی پورشه است که با سرمایه گذاری بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری تولید خودروهای تمام برقی را در دستور کار خود قرار داده است.
نمونه مفهومی Mission E طرحی بود که شرکت پورشه در سال ۲۰۱۵ میلادی به نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ ارسال نمود. این خودرو که بر اساس اعداد و ارقام اعلام شده از پورشه توانایی رقابت با بسیاری از سوپر اسپرتهای موجود در بازار را داشت، چندی پیش به صورت رسمی نامگذاری و با نام پورشه تایکان (Taycan) در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) به صورت رسمی معرفی خواهد شد.
نام تایکان برگرفته از یک واژه در فرهنگ مشرق زمین و زبان ترکی بوده و به صورت تحت اللفظی مترادف با عبارت “اسب جوان و شاداب” و اشارهای به لوگوی این شرکت است. این نمونه تمام الکتریکی در رده خودروهای کلاس بدنه کوپه (Coupe) قرار گرفته و به عقیده بسیاری، انقلابیترین طرح پورشه در تاریخ ۸۷ ساله این شرکت به حساب میآید. اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه از لحاظ زبان طراحی شباهت زیادی با مدل پانامرا (Panamera) داشته و طولی برابر با ۴.۸۵۰ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۹۸۰ میلیمتر و ارتفاعی در حدود ۱.۳۰۰ میلیمتر دارد. برای درک بهتر ابعاد میتوان این خودرو را با نمونههایی مانند کیا استینگر (Kia Stinger) و کیا اپتیما (Optima) با طولی در حدود ۴.۸۳۰ میلیمتر و رنو تلیسمان (Renault Talisman) با طولی در حدود ۴.۸۴۰ میلیمتر مقایسه کرد.
طراحی ظاهری
پورشه تایکان از لحاظ ظاهری پیرو ربان طراحی خاص این شرکت است. در بدنه از خطوط نرم و سیال استفاده شده که هماهنگی کاملی با قوانین علم آئرودینامیک دارد. با وجود ارتفاع بسیار کم ۱.۳۰۰ میلیمتری، فرم طراحی به گونهای بوده که در کنار حفظ حس اسپرت پورشه، گنجایش ۴ سرنشین وجود داشته باشد.
با اولین نگاه به بخش عقبی نمونه مفهومی میشن ای میتوانستید المانهای طراحی این شرکت را مشاهده کنید. چراغهای عقبی ساختاری کشیده و سرتاسری مشابه با مدلهای سری ۹۱۱ داشته و نمایی قدرتمند، زیبا و مدرن را از خود به نمایش میگذارد. خط سقف نیز مشابه با سایر تولیدات این شرکت زاویهای نرم داشته و درها نیز به دلیل باز شدن در جهت مخالف، موجب سهولت در ورود و خروج سرنشینان میشوند.
یکی دیگر از نکات جذاب اولین خودروی الکتریکی پورشه عدم استفاده از آیینههای جانبی است. در این خودرو از دوربینهای مجزا برای تصویر برداری از بخشهای جانبی استفاده شده و تصاویر ثبت شده، با نمایش در بخش پایینی شیشه جلویی، عملکردی مشابه با آیینه خواهند داشت. تایرهای بسیار بزرگ ساخت شرکت میشلن با رینگ ۲۱ اینچی در جلو و ۲۲ اینچی در عقب، نمای قدرتمندی را برای این خودرو به وجود آوردهاند.
طراحی داخلی
کابین پورشه تایکان با بهره گیری همزمان از فاکتورهایی مانند زیبایی و سادگی، محیطی بسیار مدرن و آینده نگرانه را برای سرنشینان فراهم میکند. نبود بخش مخصوص سیستم انتقال قدرت علاوه بر کاهش وزن کلی، فضای بیشتری را در داخل کابین به وجود میآورد. چهار صندلی مجزا نیز ساختاری مشابه با صندلیهای خودروهای مسابقهای داشته و در کنار راحتی، به خوبی بدن را در بر میگیرند.
فرمان سه شاخه اسپرت و صفحات نمایش اطلاعات خودرو نیز طراحی بسیار مدرنی داشته و با تمرکز کامل بر روی راننده ساخته شده است. پشت آمپر از یک صفحه نمایش اولد (OLED) با کیفیت بسیار بالا تشکیل شده که با ساختار منحنی خود اطلاعات کامپیوتر سفری (Trip Computer) و سیستم اطلاعاتی سرگرمی پورشه (Porsche Connect) را در معرض دید راننده قرار میدهد.
از دیگر تکنولوژیهای موجود در کابین که پورشه تایکان را به یک نمونه خاص در بازار تبدیل میکند، سیستم کنترل منوها به وسیله حرکت چشم بوده که با صرف کمترین انرژی، قابلیت تنظیم بخشهای مختلف را به راننده میدهد.
موتور و پیشرانه
اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه تفاوت ساختاری بسیاری با دیگر نمونههای EV موجود در بازار داشته و از ولتاژ ۸۰۰ V به جای ۴۰۰ V استاندارد استفاده میکند. این پیشرانه با دو موتور الکتریکی در دو محور عقب و جلو، توانایی تولید نیرویی بیش از ۶۰۰ اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز در حدود ۶۶۴ پاوند بر فوت (معادل ۹۰۰ نیوتون متر) است که به هر چهار چرخ (AWD) منتقل میگردد.
البته بنا بر اعلام پورشه، این خودرو در سه سطح مختلف و با تواناییهای متفاوت ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ اسب بخار در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
شتاب ۰-۱۰۰ و حداکثر سرعت
با استفاده از این موتور، شتاب پورشه تایکان برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۳.۵ ثانیه بوده و این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از ۱۵۵ مایل در ساعت (معادل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به صورت محدود شده) را دارد. به این ترتیب اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه نیز مانند سایر تولیدات این شرکت، یک نمونه اسپرت بوده و توانایی رقابت با اکثر سوپر اسپرتهای موجود در بازار را دارد.
خودرو پورشه تایکان,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,مقایسه خودرو
باتریها
باتریهای استفاده شده در پورشه تایکان از انواع یون لیتیومی ۹۰kWh است. این باتریها بدون نیاز به سیم و تنها با قرار گرفتن خودرو بر روی صفحهای مخصوص شارژ میشوند. اما برای استفاده از ایستگاههای شارژ عمومی، یک بخش مخصوص قرار گرفتن سیمهای مربوطه در قسمت جلویی سمت راننده نیز تعبیه شده است. با استفاده از سیستم برق ۸۰۰ ولتی و سیستم شارژ فوق سریع، پورشه تایکان در ۱۵ دقیقه به شارژ ۸۰ درصد رسیده و در حالت استاندارد نیز نیاز به زمانی در حدود ۹ ساعت برای شارژ کامل نیاز است.
شعاع حرکتی
پس ار هر بار شارژ نیز این خودرو در بدترین شرایط آب و هوایی ممکن (دمای ۱۰ درجه زیر صفر) توانایی پیمودن مسافتی به طول ۲۷۰ مایل (معادل ۴۳۴ کیلومتر) مسیر شهری، ۲۰۰ مایل مسیر بزرگراهی (معادل ۳۲۰ کیلومتر) و ۲۳۵ مایل (معادل ۳۸۰ کیلومتر) را به صورت ترکیبی دارد. این ارقام در هوای متعادل (دمای ۲۳ درجه بالای صفر و بدون استفاده از سیستم تهویه مطبوع) بسیار بیشتر بوده و شعاع حرکتی پورشه تایکان تا ۴۰۰ مایل (معادل ۶۴۵ کیلومتر) مسیر شهری، ۲۶۰ مایل (معادل ۴۲۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۳۱۵ مایل (معادل ۵۰۶ کیلومتر) به صورت میانگین افزایش مییابد.
پورشه تایکان کراس توریسمو (Cross Turismo)
پورشه یک نمونه با ارتفاع بیشتر از سطح زمین و فضای بیشتر داخل کابین را نیز برای تیاکان در نظر گرفته تا مشتریانی که علاقه به لذت بردن از طبیعت و گشت گذار خانوادگی در مسیرهای خارج از شهر را نیز دارند، بتوانند از این خودرو استفاده کنند. این نمونه که پیش از این با نام Cross Turismo معرفی شده بود، با توجه به ساختار استیشن مانند خود، حجم وسیعتری را برای محفظه بار در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
زمان عرضه
بر اساس اخبار منتشر شده، پورشه تایکان در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ و به عنوان مدل سال ۲۰۲۰ با تیراژی مابین ۱۵.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ دستگاه در سال به صورت عمده وارد بازارهای جهانی خواهد شد.
قیمت
هنوز به صورت رسمی خبری در خصوص قیمت پورشه تایکان منتشر نشده است. اما بر اساس گانه زنیها، این نمونه با مبلغی در حدود قیمت پورشه پانامرای هیبریدی به فروش رسیده و با رقمی مابین ۸۵.۰۰۰ تا ۱۶۰.۰۰۰ دلار (معادل ۳۶۰ تا ۶۷۰ میلیون تومان با دلار ۴.۲۰۰ تومانی جهانگیری ؛ اندکی بیشتر از قیمت فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ در ایران!) بسته به قدرت تولیدی پیشرانه، در دسترس علاقمندان خودروهای پاک قرار خواهد گرفت.
رقبا در بازارهای جهانی
بازار خودروهای اسپرت تمام الکتریکی بازار نسبتا بکری بوده و تنها رقیب مستقیم فعلی تایکان نمونههای تولیدی تسلا است. اما در بین سوپر اسپرتهای الکتریکی و هیبریدی موجود در بازار، نمونههای فهرست زیر توانایی رویارویی با این خودرو را خواهند داشت:
ب ام و i4
آئودی R8 e-tron
ریماک Concept
تسلا Model S
از خودروهای هیبریدی موجود در بازار فعلی نیز ب ام و i8، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و یا نمونههای مفهومی مانند لامبورگینی آستریون (Asterion) قابلیت قابت با این خودرو را دارند.
منبع :
شرکت اجاره خودرو پرشین سیر پاسرگاد